de terugweg - Reisverslag uit Rome, Italië van John Vogelsangs - WaarBenJij.nu de terugweg - Reisverslag uit Rome, Italië van John Vogelsangs - WaarBenJij.nu

de terugweg

Blijf op de hoogte en volg John

15 December 2021 | Italië, Rome

In Pompeji had ik een Engelstalige gids gevonden, die wel heel veel interessantst wist te vertellen, over zoals zij dat zei: de belangrijkste archeologische site ter wereld. Kon best wel kloppen. In ieder geval kan ik weer een ding van mijn werelderfgoedlijstje schrappen. Daarna nog een keer naar Napels. En weer kon me die stad niet boeien. Zou ook kunnen komen omdat het weer zo goed als donker was voordat ik goed en wel in de stad was. Bovendien is Napels ook wat te groot om al slenterend te verkennen. Beter was geweest om wat bezienswaardigheden uit te kiezen en daar met de metro naar toe. Dat heb ik niet meer geprobeerd, de volgende dag ben ik doorgereden naar Rome. En daarbij toch de snelweg gepakt, vooral omdat ik moe werd van het ontwijken van gaten in de weg en Italianen op de weg (ze kunnen mooie auto's maken, maar zet er geen achter het stuur...)

Ik was al wel een keer in Rome geweest, maar ja, ik kom er toch langs. Dus maar naar hel Colosseum om daar een tourtje te doen (had ik vorige keer niet gedaan). Daarna door het Forum gelopen (het oude "down-town-Rome", maar daar had je toch wel veel fantasie voor nodig om daar nog iets in te herkennen. Ik was nog van plan om de sixtijnse kapel te bezoeken (was vorige keer te druk) maar dat heb ik niet meer gehaald.

Inmiddels begint er zich een tandvleesontsteking te ontwikkelen, wat mijn terugreis nogal zal bespoedigen. Zo eens even de tandarts bellen. Of het zo urgent is dat ik het hier moet laten doen. Anders duik ik zo de snelweg op, en als het mee zit vrijdag bij de tandarts. Wel jammer, het weer is hier de laatste dagen erg opgeknapt