Good okay - Reisverslag uit Mystras, Griekenland van John Vogelsangs - WaarBenJij.nu Good okay - Reisverslag uit Mystras, Griekenland van John Vogelsangs - WaarBenJij.nu

Good okay

Blijf op de hoogte en volg John

28 November 2021 | Griekenland, Mystras

Ik was dus gebleven bij Thermopylae. Van google hoefde ik er niet te blijven, er was blijkbaar alleen een standbeeld te vinden waardoor men nog zou kunnen weten dat er zoveel duizend jaar geleden is gevochten tussen de Grieken en de Perzen.

Had ik nog wel de issue met mijn natte was. Het (Engelstalige) vocabulair van de campingbeheerder leek alleen te bestaan uit "good okay", met variabele intonatie. Dus bij "tumble dryer" kreeg ik alleen: "good, okay?" Google translate kent gelukkig ook Grieks, maar toen ik hem dat liet lezen hoorde ik alleen "good okay....". Maar terwijl ik de douches stond te bekijken waar ik mijn waslijntje aan vast zou knopen, kwam hij met een wasrekje aan. "good, okay?" Ook weer opgelost. Hij kwam trouwens uit Albanië, dit geheel terzijde.

Maar goed, volgende dag dus door naar de bakermat van de beschaving: Athene. Nadeel van camperen is dat campings vaak een stuk van het centrum af liggen. Daarvoor heb ik dus een (elektrische) fiets meegenomen, maar ik heb gemerkt dat een stad als Athene maar heel weinig fietspaden heeft.

De eerste dag toch de fiets gepakt om, om te beginnen, maar eens een biertje op een terras te pakken. Op basis van uitvoerig onderzoek had ik daarvoor de wijk Psyri uitgekozen. En een goede keuze, want ik ben die dag niet meer verder gekomen.

De volgende dag toch maar de metro gepakt, ook omdat het weer niet veel goeds beloofde. Naar de Acropolis dus. Helaas rijdt die metro niet tot boven, dus toch ook nog een stukje moeten lopen. En het viel me vooral op dat van een laagseizoen niet veel te merken was. Het was niet superdruk, maar toch. Het moet hier in het hoogseizoen toch wel dringen zijn. Daarna ook nog even het museum ingevlucht, vooral omdat het dan toch echt ging regenen. Ik vind het hartstikke interessant hoor, maar ik heb het toch allemaal wel snel gezien. Misschien wel omdat je er thuis al zoveel over mee krijgt. Dus na de regenbui weer naar buiten, wat door diverse wijkjes en langs ruines geslenterd, en daarna door naar mijn inmiddels favoriete wijkje.

De laatste dag (vond ik wel genoeg) toch maar weer de fiets gepakt, en nog wat oudheden bekeken. Ergens halverwege de middag vond ik dat ik het allemaal wel gezien had, en besloot ik maar een bietje te gaan drinken op een terras ('tis een hobby van me, en het kan overal). Deze keer had ik bedacht om daarvoor eens naar de haven te fietsen. Was nog best een eind. En na het tijdje fietsen, bijna letterlijk in het zicht van de haven, de nachtmerrie van elke fietser: een lekke band. En geen plakspul bij (les voor de volgende keer). Maar gelukkig was google weer nabij, en wist mij naar een fietsenmaker te begeleiden, zodat ik na een half uurtje mij reis weer kon hervatten.

Daar aangekomen bleek ook weer een behoorlijk aanbod aan terrassen, die ook weer allemaal aardig gevuld waren (laagseizoen? Crisis? Niets van te merken. Die Grieken weten wel hoe ze moeten leven, zo lijkt het)

Terugweg verder zonder incidenten, moest nog wel even schuilen voor een buitje in de wijk Aigelio, met ook weer volle terrassen. Dit leek meer iets voor studenten.

Vanmorgen vond ik Athene wel weer mooi geweest en ging weer verder naar het zuiden. Maar hier gaat dat allemaal niet zo makkelijk, want om de haverklap moet weer uitstappen voor één of andere bezienswaardigheid. Zo was daar het kanaal van Korinthe, en ik ben ook nog even gestopt in het stadje Nauplion, volgens een website het "Venetie van Peloponnesos". Inderdaad een leuk stadje, maar net niet leuk genoeg om "mijn tentje op te zetten". Dus na een kopje koffie door naar het zuiden. Nu geparkeerd in/ bij Sparta. Eens kijken wat hier te zien valt.


  • 28 November 2021 - 19:43

    Petra:

    Leuk om te lezen, Athene op de fiets! Wat ons opviel was dat in het oude (toeristische) gedeelte zoveel (mooie oude monumentale) huizen er vervallen bijliggen/op instorten staan.

  • 29 November 2021 - 08:51

    Linda:

    ❤️ leuk om te lezen, John. Veel plezier in/bij Sparta.

  • 29 November 2021 - 23:02

    Anne:

    Hee John,

    Leuk om al je verhalen te lezen! Ik vond Psyri ook een leuke wijk! Heel veel plezier nog :) En de groeten van Romano

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Mystras

Overwinteren met m'n campertje

Met m'n camper ga ik een paar maandjes naar en door Zuid-Europa reizen

Recente Reisverslagen:

15 December 2021

de terugweg

11 December 2021

Regen en zonneschijn

08 December 2021

Barok

06 December 2021

de goede rij

03 December 2021

...en dóór!
John

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 66172

Voorgaande reizen:

10 Mei 2022 - 19 Mei 2022

Mei 2022 - Westkust Frankrijk

04 November 2021 - 23 December 2021

Overwinteren met m'n campertje

10 September 2010 - 27 September 2010

Java & Bali

01 December 2009 - 01 Februari 2010

Rondreis Zuid-America

29 Augustus 2008 - 01 Mei 2009

Diverse tripjes

01 Mei 2008 - 05 Januari 2009

Gambia

09 December 2007 - 10 Januari 2008

Rondreis Costa Rica/ Panama

01 April 2007 - 30 Mei 2007

Portugal

01 Oktober 2006 - 01 Februari 2007

Saudi-Arabie

Landen bezocht: