strand der stranden - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van John Vogelsangs - WaarBenJij.nu strand der stranden - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van John Vogelsangs - WaarBenJij.nu

strand der stranden

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

13 Januari 2010 | Brazilië, Rio de Janeiro

Nog nagenietend van de watervallen zijn we wederom de bus ingedoken voor om naar Curutiba te rijden. De stad zelf was niet zo heel interresant, dus zijn we maar een braziliaanse bierstube ingedoken. Die hebben ze hier dus ook. Voordat we dat deden, hadden we nog wel een treintocht de bergen in gemaakt. Was wel mooi!
De volgende dag weer een stevige busreis, die de hele dag in beslag nam. Die einigde in Farati, een redelijk toeristisch maar wel heel gezellig kustplaatsje. Daar zijn we een stukje gaan varen, waarbij ook van de mogelijkheid gebruik gemaakt werd om te zwemmen en snorkelen. En hopeloos te verbranden. De volgende dag het laatste busreisje naar de eindbestemming, Rio de Janeiro. Helaas blijven we hier maar 2 dagen, dus moet er optimaal gebruik gemaakt worden van de tijd. Gistermiddag, na aankomst even bijkomen en een klein beetje rondgeslenterd langs de moeder van alle stranden: Copacabana. Daarna naar 1 van de `landmarks´ van Rio: de berg Corcovado met daarop het 40m hoge christusbeeld. ´S avonds naar een sambaschool gegaan wat toch ook wel 1 van de highlights genoemd mag worden: ik stelde me voor een danszaaltje á la ´Fame´, waar wulpse danseressen voor een sliegel stonden te dansen. Maar hetleek meer op een popconcert, inclusief drumband. Er werd hier gerepeteerd voor de optocht met carnaval, dus er stonden een paar honderd mensen voordat podium met hun onderdelen te schudden. En daaromheen nog meer mensen, die ook stonden te schudden, waaronder een 4 tal witneuzen, die ook verwoede pogingen deden om mee te schudden.
Vanmorgen een duik genomen in ´O atlantico´, waarna we een toer gedaan hebben door 1 van de vele Favella´s (wordt meestal vertaald als ´sloppenwijken´, maar ´volkswijk´ zou ook volstaan).
Na dat overleefd te hebben, even een ´siesta´gehouden en zodadelijk nog even langs de copacabana slenteren (als het niet te warm is, het valt hier ook niet mee hoor!). Vanavond het laatste avondmaal, en morgen avond weer opvliegen, naar de kou (via Parijs). Keb d´r bijzonder weinig zin an...